Budući da ljudski organizam ne može da sintetiše vitemine, moramo redovno da ih unosimo hranom. Nutricionisti su pokušali da utvrde kada su naši obroci dovoljni da zadovolje sve potrebe organizma, a kada je nedostatak vitamina, ipak, potrebno nadoknaditi.

Nisu nam svi vitamini i minerali neophodni u istoj mjeri. Utvrđeno je da sportisti najčešće imaju deficit minerala koji uključuje nedostatak gvožđa, kalcijuma i vitamina C. Kod dece je posebno važan vitamin B2, koji je poznat i kao vitamin rasta. Postoje i drugi periodi života kada su nam određene supstance potrebnije nego inače, kao što je trudnoća i period dojenja.

Vitamin D

Jedan od najneophodnijih vitamina unosi se prirodnim putem preko sunčeve svjetlosti i teško ga je apsorbovati putem hrane, tvrdi dijetetičarka Helen Bond. Tokom jeseni i zime može da dođe do nedostatka, zbog čega je potrebno “pojačati” njegovu dozu i namirnicama unositi oko 10 miligrama dnevno. To se naročito odnosi na trudnice, dojilje i decu stariju od godinu dana.

Gvožđe

Prema istraživanjima oko 27 odsto žena ima nedostatak gvožđa, i on je najviše izražen kod devojčica između 11 i 18 godina. Unos gvožđa je veoma važan za mlade žene tokom ciklusa, sportiste, vegane i vegetarijance. Manjak može da uzrokuje anemiju, hronični umor, probleme sa disanjem i blijedu kožu.

Vitamin B12

Pošto se uglavnom nalazi u životinjskim proizvodima i crvenom mesu, ovo je ključni dodatak za osobe koje iz bilo kog razloga, ne jedu meso. Ovaj vitamin je važan za zdrav nervni i imuni sistem i potreban je za stvaranje crvenih krvnih zrnaca.

Kalcijum

Nizak nivo kalcijuma u krvi, poznat kao hipokalcemija, može da se manifestuje u simptomima kao što su spazam mišića, grčevi i, u teškim slučajevima, epilepsija. Konzumiranje dodatnih tableta može da bude preporučeno osobama koje imaju problem sa gustinom kostiju.

Vitamini A i vitamin C

Preporučuje se njihov unos putem raznovrsne hrane, kao što su šargarepa, kivi i paprika. Djeci koja tek počinju, raznovrsnu ishranu, ponekad se preporučuju kapi sa ovim vitaminima, koje se uzimaju jednom dnevno.

Folna kiselina

Žene koje planiraju trudnoću, treba da uzimaju dodatak folne kiseline sve do 12. nedelje trudnoće, savjetuju nutricionisti. Folna kiselina, prema istraživanjima, može da pomogne u prevenciji defekata neuronske cijevi, prenose Novosti.

Related Post

Ostavi komentar